1958

CZ1958-Cezeta-501
Cezeta 501

Vanuit de overheid in Tsjechoslowakije werd aangestuurd op samenwerking van Jawa en CZ. In 1954 werd de reorganistatie doorgevoerd. Het personeel bekeek dit met wantrouwen. De modellen van beide merken verschenen daarop als eenheidsserie onder de naam JAWA-CZ. Eerst de werd de JAWA-CZ 125 en 150 met de oorspronkelijke CZ motor in een volledig nieuw rijwielgedeelte geproduceerd. En na 2 jaar werden ook nieuwe motoren uitgebracht. Motoren die leken op de "Kyvacka" (swinger), waarbij het frame was gemaakt van vierkante buizen en geen ronde, zoals bij de Jawa met hydraulisch gedempte teleskoopvork, scharnierende achtervork en de wielen met naafremmen. Het zware motorblok had dynamo-accu-ontsteking en de Jawa versnellingsbak.

Later werden de motoren verder gemoderniseerd en kregen ze toch weer de merknaam CZ.

Er kwam ook een 250 cc model. Naast deze motoren werden in Strakonice nog de afgeleide types CZ Sport 125, 175 en 250 geproduceerd, waarbij de voornaamste verandering de 19" wielen waren. De volgende CZ wegmodellen waren vooral voor de export naar ontwikkelingslanden bedoeld en de CZ medewerkers concentreerden zich toen vooral op de ontwikkeling en produktie van motorcross motoren. Daarnaast kwam in 1957 de populaire, hierboven getoonde Cezeta uit.

CZ1958 Cezeta 501 02