1952-62

 Jawa 500cc OHC
Jawa 500cc OHC

Enkele jaren na de oorlog verbeterde de economische situatie en ontstond er vraag naar krachtiger machines. In 1950 had Jawa een halve liter ontworpen, de 500 OHC. Die werd voor het eerst getoond in 1950 op de tentoonstelling in Parijs. Maar pas in 1952 rolde hij van de band. Eerst geleverd met zweefzadel, later met buddy. Type 15/00, een 488 cc metende 2 cilinder, met bovenliggende (OHC) nokkenas en een vermogen van 26 pk. De nokkenas wordt aangedreven door een koningsas met boven in de kop een worm met wormwiel overbrenging. Dat bleek geen succes, zodat deze in 1953 vervangen werd door een overbrenging met 2 kegel tandwielen en een gewijzigde kleppenaandrijving, middels een Gleason type haakse overbrenging. De zuigers van de 500 gaan gelijk op en neer, maar als de zuigers boven staan heeft de ene, einde uitlaat en begin inlaatslag en de andere, einde kompressieslag en begin arbeidslag. Daarom is aan het andere einde van de krukas een balansgewicht nodig, waardoor de krukas behoorlijk zwaar is. De smering werd verzorgd door een oliepomp. Het frame was dat van de 250, echter versterkt met mogelijkheid voor een zijspan. Het heeft vóór een teleskoopvork met olie dempers en achter twee spiraalveren (plunjers). De 16 liter tank was verbonden met een verend zadel, van het zelfde model als die van de 250. In 1953 werd model 15/02 geintroduceerd met enige verbeteringen en de laatste 500 OHC Jawa rolde in 1958 van de band. In Nederland is de 500 nooit veel verkocht.

image032-02.JPG