ITALJET

In 1968 werd op de RAI door Nimag uit Leidschendam de Italjet 350 tentoongesteld. Jawa kenners zagen gelijk dat de motorfiets voorzien was van een 350cc Jawa motorblok, type 360. Dit was één van de twee types Italjet die Nimag zou gaan importeren. De andere zou de 49cc Mustang Veloce (met Italiaans blokje) worden.

Ital is een Italiaanse fabriek gevestigd in Bologna, die motoren bouwt met blokken en onderdelen van anderen, zoals o.a. Minarelli, Jawa en Triumph. Ital heeft vooral naam gemaakt met haar vormgeving van het rijwielgedeelte. Ital produceert zelf de frames. Italjet is in 1966 ontstaan uit het merk Itallemmezeta en bouwt een grote diversiteit aan modellen. Motoren van 50 tot  650 cc, maar ook electrische fietsen. Export naar de VS is erg belangrijk.

Sinds de oprichting in 1959 zijn 150 verschillende modellen geproduceerd. 

IJ 000
Fabriek in Bologna

In Nederland is Italjet beperkt verkocht.

Italjet reklame
Italjet reklame Nederland

De stichter van het bedrijf dat de Italjet produceert, Leopoldo Tartarini, geboren in 1932 in Bologna, was van kindsbeen af, een vervent motorrijder, die herhaaldelijk aan verschillende wegraces deelnam, waaronder Milano-Taranto en de Giro d’Italia, en die in 1957 ook aan de Giro del Mondo deelnam.

Leopoldo Tartarini
Leopoldo Tartarini bij wegrace

Website Italjet

In 1959 startte hij het bedrijf Itallemezeta, dat de Italjet motoren produceert. Italjet produceert zelf de frames, maar betrekt het grootste deel van de componenten nodig voor de bouw van de motorfietsen, van andere bedrijven. Zo ook tweetakt motorblokken van Jawa en CZ. Leopoldo Tartarini trad ook op als consulent voor Ducati. En ook nu nog is het bedrijf aktief en bouwt onder andere fraaie electrische fietsen.


1967

Italjet 125cc Sport, met CZ blok

IJ 007
Italjet 125 Sport


1968

Italjet 350 Twin in Nederland. Reklame van Nimag, de importeur. Duur is deze Italjet met een 360 blok van 18 pk wel: f 2295,-. Voor de gelijktijdig uitgebrachte fraaie Jawa Californian, 23 pk, 18" wielen en omhoog lopende pijpen betaalde je destijds f 1995,- (prijzen uiteraard in guldens).

Italjet 350 Twin
Italjet 350 Twin


1968

ItalJet350Folder03
Folder met technische gegevens van de 350


1968

ItalJet350Folder01
En nog een advertentie van de Italjet 350


1968

In het blad “Motor” wordt in mei 1968 een pagina gewijd aan de 175cc Italjet, Deze was uitgerust met het 175cc blok dat we kennen als type 450 van CZ. Geen betere foto beschikbaar.

Italjet 175 cc (met CZ type 450 blok)
Italjet 175 cc (met CZ type 450 blok)


1968

Italjet 125cc Rally, met CZ blok

IJ 007
Italjet 125 Rally


1970

Er is, in een gevonden reklamefolder met Italjet trial motoren, met o.a. een trial 50cc en een trial 175 cc Zorro. Geen andere foto's of gegevens hiervan gevonden. Verder is hier sprake van een CZ 360 met een 250cc blok..

Folder trialmotoren
Folder Italjet USA


1970

De op de vorige pagina genoemde CZ 250 Trial motor type 360 is dus zeer waarschijnlijk geen Italjet, maar een CZ machine. Hieronder een foto van dit fraaie model.

CZ 250cc trial type 360
CZ 250cc trial


50cc

Tijdens de Jawa Rally in 2017 was de Italjet van ons clublid Bento met 50 cc Jawa blok te zien:

Italjet 50cc
Italjet 50cc met Jawa mustang blok

En nog een 50cc type

Italjet 50cc Mustang
Italjet 50cc Jawa Mustang kloon


En tot slot

Een uitvoerig artikel over Italjet is te vinden in ons clubblad van maart 2017, pagina 20 e.v.

Heb je aanvullende informatie, laat het dan s.v.p. weten