SOKOVEL

Sokovrel is één van de fabrikanten, die Jawa en CZ blokken gebruikte en ook Jawa- en CZ klonen fabriceerde.

Socovel, SOciété pour l’’etude et la COnstruction de Vehicules ELectriques (vennootschap voor onderzoek en constructie van elektrische voertuigen), werd opgericht door Maurice en Albert de Limette in maart 1941 in Brussel. Zoals de naam al een beetje aangeeft, begonnen zij met de prductie van elektrische motorfietsen in Brussel, Reu de Magistrat 16, het huis van Maurice de Limenette.

Reu de Magistrat 16
Reu de Magistrat 16, Brussel

Tijdens de oorlog gingen zij, met toestemming van de Duitse bezetters, door met de produktie. De motorfietsen leken een beetje op scooters met voorin een bak voor enorme accu’s, met daarachter een elektromotor, die met een ketting het achterwiel aandreef.

Elektrische motorfiets
Elektrische scooter van Socovel


1945

Door benzineschaarste werden de elektrische motorfietsen nog enigszins verkocht, maar die schaarste was na de oorlog snel over. Daarom werd overgeschakeld naar de productie van conventionele motoren. Voor deze motoren werden 125cc of 98cc Villiers tweetaktblokken gebruikt.

SV 003
Socovel Villiers 125cc


1951

In 1951 begon men met de produktie van 2-takten met Jawa blokken van 125 tot 350cc, die ook nog eens sterk op Jawa’s leken.

Socovel folder
Socovel  (art deco) folder met Jawa kloon


1951

Een presentatie van de 250 cc Socovel - Jawa kloon.

Socovel 250 Jawa
Socovel 250 Jawa


1952

Socovel Jawa 350cc kloon. Let ook op het logo op de tank: ook een kloon van het Jawa logo.

Socovel 350cc Jawa
Socovel 350cc Jawa

Socovel-Jawa logo
Socovel-Jawa logo


1952

In 1952 volgden scooters met 125 en 200 CZ blokken. De firma leverde in die tijd per week zo’n 170 motoren af. In dat jaar overleed Albert de Limette, het administratieve en financiële brein achter het bedrijf. Een zware klap.

Socovel met 150cc CZ blok
Socovel met 150cc CZ blok


1954

In 1954 hield men zich bezig met 2 aktiviteiten: enerzijds de invoer van de Tsjechische motoren CZ en Jawa, anderzijds de bouw van de Socovel modellen met de 100, 125, 200 cc Villiers of de 150 cc CZ krachtbron.

Socovel met CZ 150cc blok
Socovel met CZ 150cc blok


1956

In 1956 werden ook nog bromfietsen met ILO blokken van 49cc geproduceerd.

Socovel in de pers
Socovel in de pers

Dan begint het slecht te gaan. Mislukte types en de crisis doen het bedrijf de das om. Eind jaren 50 wordt het bedrijf opgeheven door Maurice de Limenette, die in de jaren 70 overleed.