ITALJET
In 1968 werd op de RAI door Nimag uit Leidschendam de Italjet 350 tentoongesteld. Jawa kenners zagen gelijk dat de motorfiets voorzien was van een 350cc Jawa motorblok, type 360. Dit was één van de twee types Italjet die Nimag zou gaan importeren. De andere zou de 49cc Mustang Veloce (met Italiaans blokje) worden.
Ital is een Italiaanse fabriek gevestigd in Bologna, die motoren bouwt met blokken en onderdelen van anderen, zoals o.a. Minarelli, Jawa en Triumph. Ital heeft vooral naam gemaakt met haar vormgeving van het rijwielgedeelte. Ital produceert zelf de frames. Italjet is in 1966 ontstaan uit het merk Itallemmezeta en bouwt een grote diversiteit aan modellen. Motoren van 50 tot 650 cc, maar ook electrische fietsen. Export naar de VS is erg belangrijk.
Sinds de oprichting in 1959 zijn 150 verschillende modellen geproduceerd.
Fabriek in Bologna
In Nederland is Italjet beperkt verkocht.
Italjet reklame Nederland
De stichter van het bedrijf dat de Italjet produceert, Leopoldo Tartarini, geboren in 1932 in Bologna, was van kindsbeen af, een vervent motorrijder, die herhaaldelijk aan verschillende wegraces deelnam, waaronder Milano-Taranto en de Giro d’Italia, en die in 1957 ook aan de Giro del Mondo deelnam.
Leopoldo Tartarini bij wegrace
In 1959 startte hij het bedrijf Itallemezeta, dat de Italjet motoren produceert. Italjet produceert zelf de frames, maar betrekt het grootste deel van de componenten nodig voor de bouw van de motorfietsen, van andere bedrijven. Zo ook tweetakt motorblokken van Jawa en CZ. Leopoldo Tartarini trad ook op als consulent voor Ducati. En ook nu nog is het bedrijf aktief en bouwt onder andere fraaie electrische fietsen.