OGAR
In 1910 richtte Jan Macek in Praag een handel op in fiets-acessoires onder de naam "Autfit". De fietsmarkt groeide in deze tijd sterk. Tijdens en na '14-'18 groeide ook de vraag naar auto’s en motoren. Tijdens maar ook na de 1e wereldoorlog was de behoefte aan vervoermiddelen immers groot. Jan Machek met zijn bedrijf "Machek & Spol" sloot daarbij aan, bijvoorbeeld met de produktie van lak voor spuitwerk aan auto's en motoren. Machek & Spol werd daarin snel de grootste in Tsjechoslowakije.
In 1934 kwam de firma met een eigen motorfiets met eigen 250cc tweetakt motorblok, die "Ogar", of in het Nederlands "de jongen" werd genoemd.
Op Jawa.nl meer over deze naam.
Autfit gebouw, Římská 20, Praag
Ogar ging concurreren met Jawa. Maar waar Janecek koos voor lichtere motoren na de zware Wanderer, koos Macek van Autfit voor een iets zwaardere motorfiets, die ook iets duurder was, en concentreerde zich bovendien op slechts één categorie, de 250cc tweetakt.
De eerste Ogar was het standaard model in 1934. In 1936 verscheen een nieuw model, Ogar type 4. In 1938 weer een nieuwe Ogar, model Elán. In 1940 verscheen een lichtere 125cc twwetakt met Sachs blok. In en na de oorlog veranderde de situatie, net als bij de andere producenten, door nationalisatie en daarop volgende gedwongen fusie met Jawa en CZ. Er verscheen nog een 250 model 46 type 4, maar daarnaast nog een 350 viertakt OHC en een
Op de volgende bladzijden worden de verschillende modellen chronologisch getoond.