OGAR
In 1910 richtte Jan Macek in Praag een handel op in fiets-acessoires onder de naam "Autfit". De fietsmarkt groeide in deze tijd sterk. Tijdens en na '14-'18 groeide ook de vraag naar auto’s en motoren. Tijdens maar ook na de 1e wereldoorlog was de behoefte aan vervoermiddelen immers groot. Jan Machek met zijn bedrijf "Machek & Spol" sloot daarbij aan, bijvoorbeeld met de produktie van lak voor spuitwerk aan auto's en motoren. Machek & Spol werd daarin snel de grootste in Tsjechoslowakije.
In 1934 kwam de firma met een eigen motorfiets met eigen 250cc tweetakt motorblok, die "Ogar", of in het Nederlands "de jongen" werd genoemd.
Op Jawa.nl meer over deze naam.
Autfit gebouw, Římská 20, Praag
Ogar ging concurreren met Jawa. Maar waar Janecek koos voor lichtere motoren na de zware Wanderer, koos Macek van Autfit voor een iets zwaardere motorfiets, die ook iets duurder was, en concentreerde zich bovendien op slechts één categorie, de 250cc tweetakt.
De eerste Ogar was het standaard model in 1934. In 1936 verscheen een nieuw model, Ogar type 4. In 1938 weer een nieuwe Ogar, model Elán. In 1940 verscheen een lichtere 125cc twwetakt met Sachs blok. In en na de oorlog veranderde de situatie, net als bij de andere producenten, door nationalisatie en daarop volgende gedwongen fusie met Jawa en CZ. Er verscheen nog een 250 model 46 type 4, maar daarnaast nog een 350 viertakt OHC en een
Op de volgende bladzijden worden de verschillende modellen chronologisch getoond.
1934
Ogar 2 250 Standaard
1936-1941
Ogar 4 250 Standard
1938-1940
Ogar 4 250 Elan (eigenaar Rene Dubie)
In de lente van 1938 werd het Ogar Elan 250 model geïntroduceerd met drie met de voet geschakelde versnellingen en een oliepomp in het motorblok, die de smering van de motorlagers verzorgt. Boring en slag 68x68 mm, vermogen van 9,5 pk en een dubbel frame van rechthoekige stalen buis. Er werden ongeveer 350 stuks geproduceerd.
1940
Ogar 125 Sachs
1946-1948
Ogar 4 250
Tijdens de oorlog werd het Ogar 4 model in het geheim gemoderniseerd. Deze nieuwe 250cc werd in 1946 geïntroduceerd met voetbediende vier-versnellingsbak en een extra handgeschakelde transmissie. Het blok had boring en slag van 68x68 mm en een vermogen van 9,5 pk. Ook had deze een buisframe met een telescopische voorvork.
Rechts bovenop de tank waren drie controlelampjes aangebracht, een laadlampje (1), een neutraallampje (2) en een contact lampje (3).
1946
Ogar 350 OHC
1947
Ogar 350 typ 12 prototype
Hiervan zijn slechts drie exemplaren gebouwd. Donkerblauw gespoten en met klassiek gevleugelde Ogar aan beide zijden op de tank. Jaap Hamstra wilde er één nabouwen, alle spullen waren compleet en gespoten. Alleen de tank moest nog van opliggend logo voorzien - en verchroomd worden. En de bobine ontbrak nog. Jaap heeft dat projekt helaas niet kunnen voltooien.
1947-1948
Ogar 350 typ 12
Geïntroduceerd in 1947/48 werd ook de eerste serie 350's, in het zelfde frame als de Jawa 250 Perak. In het begin werden de machines verkocht onder de naam Jawa-Ogar, geproduceerd door Ogar. De Ogar fabriek in Praag Strasnice was in 1948 aan het genationaliseerde Jawaconcern toegevoegd. Handelsmerk Ogar ook geregistreerd als handelsmerk van Jawa. In Nederland werden de eerste Ogars al op kenteken gezet in het jaar 1948. Ze moeten dus tenminste al in dat jaar van de band gerold zijn. Deze eerste Jawa-Ogar's waren grijs. Later werden ze uitgebracht in Jawa rood. De gelijktijdig uitgebrachte Jawa 250 typ 11 werd "Perak" genoemd. De Ogar 350 typ 12 werd door de gelijkenis ook wel een "Jawa 350 Perak" genoemd, maar dat is dus niet juist.
Na 1 jaar verdween de grijze kleur en werd het Jawa-Rood gebruikt voor dit type. Het werd geproduceerd t/m 1951, waarna tot 1957 een gemoderniseerde versie op de markt verscheen onder de aanduiding "type 18". Een paar jaar later verdween ook het Ogar logo van de tank en stond daar het Jawa logo.
Hiermee eindigt het Ogar verhaal.