1946
CZ 125cc type abc
Na de oorlog werd de wapenproduktie verplaatst en de naam, van wat overbleef, werd Ceske Zavody Motocyklove. Ook bij CZ had men tijdens de oorlog niet stilgezeten. Al snel kwam de fabriek met een modern ogende motor met een strak uitziend blok van 125cc, 19” wielen en een dubbele uitlaat. Daar kwamen al snel een telescoop voorvork, plunjervering achter en een groter, 150cc blokje bij. Betrouwbare en vooral betaalbare machines, die in Europa gretig aftrek vonden.
technische gegevens van het 150cc type abc
1951
CZ 150cc Trikolka (advertentie Beers)
Rond de 2e wereldoorlog ontstond in Strakonice een traditie van de bouw van gemotoriseerde driewielers, toen dat voor oorlogisinvaliden nodig bleek. Zij werden gemaakt van zoveel mogelijk originele motor onderdelen. Deze driewielers (trikolka) kregen de toepasselijke naam: “Orthopedie”. De eerste waren voorzien van een dubbele zitbank, mede bedoeld voor zorgverleners. Het CZ125a blok werd aan de linkerkant van het voertuig gemonteerd.
Later werd het gehele voor-deel van de CZ125a motor gebruikt. Het achterdeel werd daaraan vastgelast, waardoor dit niet kon worden verwijderd. “Orthopedie” werd gebouwd gedurende de hele productie van 125/150b, c en t motoren.
Lees hier meer over "Orthopedie"
Nog weer later werd de gehele voorkant van de motor gebruikt inclusief de zitting voor de bestuurder. Het achterdeel werd er aan vastgeschroefd, zodat het verwijderd kon worden. Er werden modellen gebouwd voor kleinschalig vrachtvervoer (vrachtmodellen werden ook een tijdje door Beers verkocht getuige bovenstaande advertentie) met open en/of gesloten en al/of niet afgeveerde vrachtruimte. Of, als riksha, voorzien van een iets verhoogde tweezitsbank.
1952
1955
Nog enkele verschillende 150cc uitvoeringen.
1958
Cezeta 501
Vanuit de overheid in Tsjechoslowakije werd aangestuurd op samenwerking van Jawa en CZ. In 1954 werd de reorganistatie doorgevoerd. Het personeel bekeek dit met wantrouwen. De modellen van beide merken verschenen daarop als eenheidsserie onder de naam JAWA-CZ. Eerst de werd de JAWA-CZ 125 en 150 met de oorspronkelijke CZ motor in een volledig nieuw rijwielgedeelte geproduceerd. En na 2 jaar werden ook nieuwe motoren uitgebracht. Motoren die leken op de "Kyvacka" (swinger), waarbij het frame was gemaakt van vierkante buizen en geen ronde, zoals bij de Jawa met hydraulisch gedempte teleskoopvork, scharnierende achtervork en de wielen met naafremmen. Het zware motorblok had dynamo-accu-ontsteking en de Jawa versnellingsbak.
Later werden de motoren verder gemoderniseerd en kregen ze toch weer de merknaam CZ.
Er kwam ook een 250 cc model. Naast deze motoren werden in Strakonice nog de afgeleide types CZ Sport 125, 175 en 250 geproduceerd, waarbij de voornaamste verandering de 19" wielen waren. De volgende CZ wegmodellen waren vooral voor de export naar ontwikkelingslanden bedoeld en de CZ medewerkers concentreerden zich toen vooral op de ontwikkeling en produktie van motorcross motoren. Daarnaast kwam in 1957 de populaire, hierboven getoonde Cezeta uit.
1961
CZ 175 460 ISDT
Onderstaande is overgenomen van Czechpoint, waar véél meer te ontdekken valt.
1961
In de jaren '60 was CZ erg succesvol in de motorcross.
De 36e ISDT, 1961 vond plaats van 2 tot 7 Oktober in Llandrindod Wells, Wales. Het Tsjechisch team bestond uit:
Foto van Shobdon Airfield, de “1,74 miles per lap Speed test”. 3 Tsjechen, met J. Pudil op de 175 CZ vóór gevolgd door A. Rouka en O. Chasak, beide op 125 CZ.
De Tsjech op #72 175cc CZ, J. Pudil vóór Oostenrijker S. Stuhlberger op zijn 175cc Puch gedurende de run van maandagmorgen.
Het winnende Tsjechische team, v.l.n.r.: #33 A. Roucka (125 CZ), #51 O. Chasak (125 CZ), manager M. Urban, #33 D. Miarka (175 CZ), A. Zemen, en #47 F. Darebny (125 CZ). Zemen blesseerde zijn arm tijdens oefeningen en ging niet van start in de trial.
Voor uitvoerige informatie over deze en vele andere races: https://speedtracktales.com/index-of-isdt-events/isdt-1961-wales/
1962
CZ 175 typ 450 Sport
1963
Cezeta 505
Ook de Cezeta is als "Trikolka" verschenen
1968-1978
CZ 175 typ 477
1969
CZ 360 typ 969
1973
CZ 250
1974-1982
CZ 250 472
1977
CZ 175 Trail
1978
CZ 350 OHC typ 510
1981
CZ 125 typ 488-3
In de jaren 80 werden door CZ voor wat betreft wegmotoren vooral de Jawa 350 blokken geproduceerd.
1981
CZ 175 typ 487.3
1981-1986
CZ 250 typ 485
1990
CZ-Cagiva 180
Korte samenwerking CZ met Cagiva
2013
CZ 180 OHC typ 487.6
2016
CZ MX300
Buiten het Oostblok zag je vroeger weinig CZ motoren op de weg. Maar in de cross en de ISDT was dat even anders. Daar werden internationaal prijzen weggesleept door CZ berijders.
CZ is jaren van de radar weggeweest, maar lijkt sinds 2016 terug te zijn. Het bedrijf van motorcross fan Alessandro Ferrari, gevestigd in Slusovice, heeft een nieuwe machine samengesteld. Een 300cc tweetakt. Zou volgens een nieuwsbericht deelnemen aan de EMX300 bij de GP in Loket, Tsjechië.
Heb daar helaas niets over kunnen vinden. Niet in deelnemerslijsten en niet in de uitslagen. Wel las ik dat daar onze eigen Mike Kras keer op keer de zege wist te behalen. Maar niet op CZ.
Hier eindigt voorlopig ons CZ verhaal. Heb je aanvullingen of op- en/of aanmerkingen, laat het ons weten.