1946-54
Jawa type 11 250cc Perak “Feather” of "Springer"
Tijdens de oorlog was in het geheim een nieuw Jawa model ontwikkeld en klaargemaakt. Eén exemplaar was verstopt in een kelder, de ander in een kist in een diep gat in een schuur. Al snel in 1946 werden de eerste 250 cc Pérak's type 11 geproduceerd. Een frame gelast van vierkant stalen buis. Een gepatenteerde voorvork met spiraalveren en een stijlvolle koplamp met snelheidsmeter. In het frame een 250cc tweetakt blok met een ingesloten carburateur. De 4 versnellingen van het blok konden geschakeld worden zonder te ontkoppelen. Ook gebruikt bij latere Jawa modellen. De versnellingskeuze was te zien aan verklikkerlampje op het paneeltje met contactslot en amperemeter bovenin de tank. Het zadel was voorzien van een scharnierende spil via een spiraalveer met verstelbare schokbreker. In het tweede jaar van produktie rolden er ruim 17000 nieuwe motoren van de moderne produktielijnen en begon men ze "Springer" ("Perak" in de Tsjechische taal en "Verende" in het Nederlands) te noemen, klaarblijkelijk om zijn voortreffelijke wielophanging.